Jak obliczyć budżet miesięczny: pensja stała

6 maja 2016
obliczanie budżetu miesięcznego pensja stała

Chcecie wiedzieć jak wyliczyć optymalny budżet miesięczny? Zainspirowana zajęciami na uczelni podrzucam niezły sposób, który jest całkiem prosty.

Jeżeli chodzi o budżet miesięczny to ludzie robią różnie. Niektórych za bardzo on nie interesuje i zwyczajnie płacą za wszystko z konta lub z portfela nie zastanawiając się zbytnio. Ale można też wyznaczać sobie na każdy miesiąc określony budżet i z niego brać pieniądze. Można to robić na kilka kont, można rozkładać w koperty lub po prostu mieć to zakodowane w głowie.

Tylko że przecież w każdym miesiącu wydatki są różne. A jeżeli pensja jest stała, to nie rozciągniemy jej i na niektóre miesiące może pieniędzy nie wystarczyć, kiedy wydatki przekraczają wysokość wpływów – może tak być na przykład kiedy są święta albo ubezpieczenie do zapłacenia. Różnie bywa.

Dlatego chcę zrobić dla Was użytek z moich studiów :). Do tego wpisu zainspirowały mnie jedne zajęcia i obliczanie najtańszej drogi produkcji. Brzmi jakby nie miało to nic wspólnego z domowym budżetem? W sumie nie ma, ale w bardzo prosty sposób może mieć ;).

Celem dzisiejszego wpisu jest więc obliczenie ile miesięcznie pieniędzy należy przeznaczać na budżet, na comiesięczne wydatki, tak aby na każdy miesiąc pieniędzy starczyło. Wyznaczamy niezbędne minimum.

W tym przykładzie posłużę się pensją w wysokości 3000 zł.

Jeżeli macie pensję zmienną to odsyłam tutaj –> pensja zmienna :)

1. Tabelka i wydatki

tabelka i wydatki

W pierwszej kolejności należy zrobić tabelkę. Możecie wykonać ją na kartce lub w excelu, nie ma to większego znaczenia, nie ma tu aż tak dużo liczenia. Po lewej stronie wpisujemy 12 miesięcy, u góry kolumn nagłówki: wydatki, skumulowane wydatki, budżet, skumulowany budżet oraz przechodzi.

W pierwszą kolumnę wpisujemy comiesięczne wydatki. Jeżeli prowadzicie od jakiegoś czasu domowy budżet i zapisujecie wydatki to nie powinniście mieć z tym większego problemu. Ale uwaga: nie polecam tutaj wpisywać wszystkich wydatków. Takie jak wizyta u lekarza czy nowy płaszcz, które to wydatki nie są charakterystyczne dla danych miesięcy, opuszczamy. Tutaj wydatek miesięczny to stałe opłaty, wydatki na życie (jedzenie, środki gospodarcze itp.) oraz stałe wydatki danego miesiąca, czyli: ubezpieczenie, przegląd auta, wydatki na święta, wydatki na urodziny bliskich, planowane wakacje (warto je tu uwzględnić!) itp.

Na samym dole sumujemy wydatki i otrzymujemy kwotę, którą wydamy przez cały rok na „stałe” opłaty. W moim przykładzie to 29600 zł.

2. Inne opłaty, wydatki „awaryjne”

W tym miejscu chcę zaznaczyć, że oczywiście są też inne opłaty, na przykład wspomniana wizyta u lekarza czy nowy płaszcz. Dlatego dobrze jest założyć sobie, że to co „zostanie” z pensji to idzie na wydatki „awaryjne”. Czyli wydatki medyczne, ubrania, wyjście do kina czy inną rozrywkę, a także sytuacje nieprzewidziane, takie jak awaria samochodu (może nie do końca dobrą nazwą są wydatki awaryjne, ale uznajmy, że wygodniej będzie bez rozbijania tego tutaj na mniejsze grupy). Dobrze jest i tutaj podzielić jakoś pieniądze, spróbować przewidzieć ile będziemy potrzebowali wydać na daną kategorię.

Dlatego liczymy pensję roczną: 3000 x 12 = 36000 zł. Teraz liczymy ile nam zostanie po odjęciu stałych opłat: 36000 – 29600 = 6400 zł. Tyle możemy przeznaczyć na wcześniej wspomniane wydatki „awaryjne”.

Teraz podzielcie według uznania ile będziecie potrzebowali na daną grupę, czyli na przykład wiecie, że potrzebne są nowe sandałki i będą kosztowały około 100 zł, do tego jeszcze inne ubrania, zakładamy że potrzeba na nie jeszcze 250 zł. Jeżeli nie są to wydatki na początku roku, tylko na przykład w połowie, to przez pierwsze pół roku możecie na nie odkładać. Czyli dzielicie tę kwotę przez 6 i już wiadomo ile miesięcznie dodatkowo należy odkładać na ten cel. Proste, prawda? :)

3. Skumulowane wydatki

skumulowane wydatki

Druga kolumna w tabelce. Nic trudnego, po prostu sumujemy po kolei wydatki, miesiąc po miesiącu otrzymując skumulowane liczby. Czyli pierwszy miesiąc przepisujemy, w drugim wpisujemy sumę I + II, w trzecim otrzymaną sumę + III i tak dalej.

Przykład: 2000, następnie 2000 (I) + 2000 (II) = 4000, następnie 4000 + 2500 (III) = 6500 i tak do końca.

4. Obliczanie budżetu

obliczanie budżetu

Teraz najważniejsza część, czyli wyliczamy ile miesięcznie musimy odkładać na te opłaty, aby zawsze nam wystarczyło, aby z wcześniejszych miesięcy uzbierać na te, które przekraczają naszą pensję.

Bierzemy naszą sumę wydatków i dzielimy ją przez liczbę miesięcy. Oto nasza kwota, tak, to tak proste.

Przykład: 29600 : 12 =2466,666667 co w przybliżeniu daje 2467. W tym przypadku zawsze przybliżajcie w górę, zawyżajcie kwoty, bo inaczej Wam nie wystarczy pieniędzy z budżetu na wydatki. Wpisujemy wszędzie tę samą wyliczoną kwotę, oprócz ostatniego miesiąca, bo kwota jest zawyżona. Tylko lekko, ale jest, więc w ostatnim miesiącu wystarczy odjąć kwotę, o którą wyliczyliśmy za dużo.
Liczymy: wyliczony budżet miesięczny razy 12 miesięcy 2467 x 12 = 29604 zł.
Odejmujemy od tego roczny budżet: 29604 – 29600 = 4 zł
W ostatnim miesiącu dajemy 2467 – 4 = 2463 zł zamiast 2467 jak w pozostałych.

5. Skumulowany budżet

skumulowany budżet

Czwarta kolumna. Liczymy ją analogicznie do skumulowanych wydatków, tylko że dodajemy do siebie kwoty ujęte w kolumnie obok, w budżecie.

6. Przechodzi

przechodzi

O co chodzi z ostatnią kolumną? To są kwoty, które nam „zostają” z danego miesiąca. Te kwoty nie zostaną wydane w tym miesiącu, tylko przechodzą do budżetu kolejnego miesiąca.
Liczymy: skumulowany budżet odjąć skumulowane wydatki (I) 2467 – 2000 = 467 zł. (II) 4934 – 4000 = 934 zł.

Na koniec

Mam nadzieję, że instrukcja wyliczenia miesięcznego budżetu jest dla Was jasna i przejrzysta oraz że ten sposób się u Was sprawdzi :). Jeżeli skorzystacie z tej metody to koniecznie dajcie mi znać ;). A może macie inny sprawdzony sposób?

 

Close